uudet käyttäjät
nykyiset käyttäjät
Ehdottomasti yleisin asiakaspalveluumme tuleva kysymys on, että miksi bonukset ovat jääneet kirjautumatta. Käyn läpi tässä blogikirjoituksessa yleisimpiä syitä tähän.
Ostohyvitys.fi-palvelu perustuu verkkokauppojen meille maksamiin myyntipalkkioihin. Kun siirryt verkkokaupan sivuille palvelumme kautta, asetamme selaimeesi evästeen. Tämän evästeen perusteella verkkokauppa tunnistaa, että olet käyttäjämme. Mikäli ostoksesi on täyttänyt verkkokaupan asettamat ehdot, maksaa verkkokauppa meille myyntipalkkion tekemistäsi ostoksista. Me jaamme tämän myyntipalkkion kanssasi bonuksen muodossa.
Mikäli me emme saa ostoksistasi myyntipalkkiota, emme voi myöskään maksaa sinulle ostoksistasi bonusta. Syy siihen, että et ole saanut ostoksistasi bonusta johtuu toisin sanoen siitä, että me emme ole saaneet verkkokaupalta tekemistäsi ostoksistasi myyntipalkkiota. Tähän voi olla useita syitä.
1. Et ole klikannut verkkokaupan sivuille kauttamme
Mikäli et klikkaa verkkokaupan sivuille kauttamme, ei selaimeesi asetu evästettä. Jos tätä evästettä ei löydy, ei verkkokauppa voi tunnistaa, että olet käyttäjämme. Jos verkkokauppa ei tunnista, että olet käyttäjämme, ei verkkokauppa maksa meille ostoksistasi myyntipalkkiota. Jos me emme saa ostoksista myyntipalkkiota, emme voi maksaa sinulle ostoksistasi bonusta.
Toisin sanoen pelkkä palvelumme käyttäjäksi liittyminen ei oikeuta bonuksiin. Bonusten saaminen edellyttää aina, että klikkaat verkkokaupan sivuille kauttamme ennen ostosten maksamista.
2. Emme ole voinut asettaa selaimeesi evästettä
Toiseksi voi käydä niin, että olet klikannut kauttamme verkkokaupan sivuille, mutta emme ole voineet asettaa selaimeesi evästettä. Tämä voi johtua joko selaimen asetuksista tai siitä, että selaimessasi on joku lisäosa, joka tuhoaa sinne asetetut evästeet. Näistä evästeitä tuhoavista lisäosista yleisin on AdBlock Plus.
3. Jokin muu sivusto on yliajanut selaimeesi asettamamme evästeen
Kolmanneksi voi käydä niin, että jokin muu sivusto on yliajanut selaimeesi asettamamme evästeen. Näin käy lähes aina silloin, jos käyt jollakin alennuskoodisivustolla verkkokaupan sivuille klikkaamisen ja ostosten maksamisen välillä. Tämä johtuu siitä, että emme itseasiassa aseta selaimeesi evästettä itse, vaan sen asettaa sinne jokin affiliate-verkko. Affiliate-verkot ovat yrityksiä, joiden avulla mainostajat voivat maksaa myyntipalkkioita sivustoille, jotka tuovat heidän verkkokauppaansa asiakkaita.
Mikäli käyt alennuskoodisivustolla ennen ostosten maksamista, maksaa verkkokauppa myyntipalkkion ostoksistasi alennuskoodisivustolle eikä meille. Alennuskoodisivustojen lisäksi evästeen voi yliajaa mikä tahansa sivusto, jolla on sen verkkokaupan mainoksia, josta olet tekemässä ostoksia.
Tämän vuoksi suosittelemme, että käyttäjämme sulkevat kaikki muut välilehdet selaimestaan eivätkä vieraile millään muilla sivustoilla kauttamme verkkokaupan sivuille klikkaamisen ja ostosten maksamisen välillä.
4. Verkkokauppa maksaa myyntipalkkion ostoksistasi jollekin muulle sivustolle
Joissakin tapauksissa verkkokauppa voi maksaa myyntipalkkion ostoksistasi jollekin muulle sivustolle myös ilman evästettä. Esimerkiksi jotkin hotellivaraussivustot ja hotellien hintavertailusivustot ovat sopineet, että mikäli asiakas vierailee hintavertailusivustolla ennen ostosten tekemistä, maksetaan asiakkaan ostoksista myyntipalkkio hintavertailusivustolle.
Tällaisten tilanteiden välttämiseksi kannattaa mahdollinen hintavertailu tehdä ennen verkkokaupan sivuille siirtymistä kauttamme.
5. Olet käyttänyt ostosten tekemiseen on käytetty alennuskoodia
Eräs tyypillinen syy siihen, että verkkokauppa ei maksa meille käyttäjiemme ostoksista myyntipalkkiota on, että ostosten tekemiseen on käytetty alennuskoodia. Alennuskoodit eivät kuitenkaan aina estä bonusten saamista.
Käytännössä alennuskoodien osalta on valtavasti erilaisia käytäntöjä:
Erityisen ikäväksi tilanteen tekee se, että vain harva verkkokauppa kertoo näistä meille.
Alennuskoodien osalta lähtökohtana voi kuitenkin pitää, että alennuskoodia käyttäessä bonukset saa, mikäli alennuskoodi on meidän antamamme. Muita koodeja käytettäessä bonukset voivat tulla tai jäädä tulematta.
6. Ostokset on maksettu laskulla tai niitä ei ole maksettu
Joissakin tapauksissa verkkokauppa voi jättää maksamatta meille myyntipalkkion käyttäjiemme tekemistä ostoksista, mikäli asiakas maksaa ostokset laskulla. Verkkokaupan kannalta tämä perustuu siihen, että näin verkkokauppa haluaa varmistaa, että mikäli asiakas ei maksa laskuaan, verkkokauppa ei maksa myöskään ostoksista myyntipalkkiota.
Tällainen käytäntö on suurimmista verkkokaupoistamme ilmeisesti ainakin Nellyllä.
Mikäli asiakas ei maksa laskuaan, on peli selvempi. Mikäli verkkokauppa ei ole saanut asiakkaalta rahojaan, ei kauppa luonnollisesti halua maksaa meillekään ostoksista myyntipalkkiota. Ja jos me emme saa myyntipalkkiotamme, emme mekään voi maksaa käyttäjällemme ostoksista bonuksia.
7. Asiakas on palauttanut ostokset tai osan niistä
Tämä syy on oikeastaan aika päivänselvä. Mikäli asiakas palauttaa ostokset, ei verkkokauppa maksa meille ostoksista myyntipalkkiota emmekä mekään voi maksaa ostoksista myyntipalkkiota.
8. Asiakas on tehnyt kaksi ostosta samalla klikillä
Joskus on käynyt niin, että bonukset eivät ole kirjautunut siksi, että käyttäjä on klikannut verkkokauppaan kauttamme, mutta tehnytkin tämän jälkeen useamman ostoksen samasta verkkokaupasta. Tällaisessa tapauksessa voi käydä niin, että vain ensimmäinen tai viimeinen ostoksista kirjautuu meillä odottavaksi tapahtumaksi. Tällainen tilanne on varsin harvinainen. Hyvä puoli tässä on, että loppujen lopuksi bonukset tulevat kuitenkin yleensä aivan oikein tilityskelpoiseksi.
9. Selain on tehnyt aikakatkaisun
Vielä harvinaisempi tilanne on sellainen, että käyttäjämme selain on ehtinyt tehdä aikakatkaisun ennen kuin käyttäjä on klikannut verkkokaupan sivuille kauttamme. Aikakatkaisun raja on yleensä 15 minuuttia. Jos siis menet esimerkiksi sivulle http://www.ostohyvitys.fi/zalando ja odotat yli 15 minuuttia ennen kuin klikkaat verkkokaupan sivuille, voi käydä niin, että bonukset eivät kirjaudu. Tämä on varsin ikävä ongelma, sillä käyttäjälle ei tule tästä mitään varoitusta. Tämä on tiedostettu ongelma meillä ja yritämme löytää tähän ratkaisua.
Hyvät uutiset ovat, että tässä tilanteessa saamme kuitenkin yleensä aina verkkokaupalta ostoksistasi myyntikomissiot ja asiakaspalvelumme voi lisätä bonukset käsin.
10. Emme ole saaneet rahojamme verkkokaupalta
Verkkokauppojen ja meidän välillä on melko paljon välikäsiä ja tästä johtuen normaalitilanteessakin bonusten tulemisessa tilityskelpoiseksi kestää keskimäärin 2,5 kuukautta.
Joskus käy kuitenkin niin, että rahat eivät vain ikinä päädy verkkokaupalta meille. Syynä voi olla esimerkiksi se, että verkkokauppa on mennyt konkurssiin tai ajautunut maksuvaikeuksiin. Näissä tilanteissa teemme tietenkin kaikkemme, että saisimme nuo rahat verkkokaupalta meille ja edelleen käyttäjillemme. Valitettavasti varsinkin konkurssitilanteissa tämä voi kuitenkin olla mahdotonta.
Seurannassa on jokin muu ongelma
Kaikkien näiden syiden lisäksi seurannassa voi olla jokin muukin ongelma. Tietoverkot ja palvelimet eivät ole erehtymättömiä ja kaikenlaista on sattunut vuosien varrella.
Tämän vuoksi kannattaakin aina tarkistaa muutaman päivän kuluttua ostosten tekemisestä, että ovatko bonukset kirjautuneet oikein. Mikäli bonuksesi ovat jääneet kirjautumatta, laita viestiä asiakaspalveluumme osoitteessa tuki@ostohyvitys.fi niin alamme selvittää asiaa. Yllättävän usein saamme bonukset hoidettua kuntoon jälkikäteen!
Kommentit (4)
Hei! Näkyykö se teillä jos olen tehnyt oston Biancavenen verkkokaupasta pari päivää sitten? Menin teidän verkkokaupan kautta sivuille ja maksoin heti verkkopankissa. Ja voiko asiaa kysyä yritykseltä? 🙂
Hei Viivi,
Tarkistin tunnuksesi, ja tuolta näin että olet klikannut kauppaan 6.9. Jos sinulta on jäänyt bonus kirjautumatta, lähetäthän tilausvahvistuksen osoitteeseen tuki@bonusway.fi? Voit myös täyttää ilmoituslomakkeen, jonka löydät sivujemme alalaidasta (Palaute ja kysymykset > ”Kirjautumaton bonus”). 🙂
T. Tanja
Kirjautumaton bonus
Hei Jarkko,
kiitos kommentistasi.
Jos sinulta on jäänyt bonus uupumaan, voit ottaa meihin yhteyttä joko sivujemme alalaidasta kohdasta Palaute ja kysymykset > Kirjautumaton bonus tai suoraan osoitteeseen tuki@bonusway.fi. 🙂
T. Tanja