Liity ilmaiseksi

Oma sivu

nykyiset käyttäjät

Laskettelureissuni Norjan Trysiliin – 67 rinnettä ja satumaiset maisemat

Upeista vuonoistaan ja vuoristaan tunnettu Norja on talviurheilijan paratiisi. Matkustin yhdessä poikaystäväni kanssa maaliskuun alussa pitkäksi viikonlopuksi Trysiliin, joka sijaitsee noin kahden ja puolen tunnin ajomatkan päässä Oslon lentokentästä. Vietimme kaksi päivää rinteessä ja kaksi puolikasta päivää hiihtäen murtsikkaa upeissa maisemissa.

Trysil on Norjan suurin laskettelukeskus ja sieltä löytyy kymmeniä rinteitä niin aloittelijoille kuin kokeneille laskijoille. Trysil koostuu neljästä eri laskettelualueesta, joilla on omat ainutlaatuiset piirteensä. Hogeggasta löytyy mustia rinteitä kokeneille laskettelijoille, Skihyttasta upeita maisemia ja jyrkkiä punaisia rinteitä, ja Turistsenteristä sekä Hoyfjellssenteristä punaisia, sinisiä ja vihreitä rinteitä koko perheen makuun.

Laskettelukausi Trysilissä alkaa yleensä marraskuussa ja päättyy huhtikuun lopussa. Tänä talvena lunta on satanut erityisen paljon, jopa 1,68 metriä. Lunta oli jo liikaakin ja osassa rinteistä oli ikäviä lumikasoja, joita joutui väistelemään. Toisaalta kaatuminen oli runsaan lumen vuoksi pehmeämpää!

Hiihtohissit ovat maaliskuussa auki joka päivä klo 09:00-16:30 paitsi tiistaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin osa rinteistä on valaistu klo 20 asti. Meillä olisi ollut mahdollisuus lasketella perjantaina illalla, mutta olimme varanneet illallisbuffetin hotellillamme kello 18. Emme tosin olisi jaksaneet lasketella niin myöhään, sillä olimme olleet rinteessä aamusta saakka.

Majoitus: Radisson Blu Mountain Resort & Residences

Majoituimme Radisson Blu Mountain Resort & Residences -hotellissa. Se sijaitsee Hoyfjellssenterin puolella aivan hiihtohissien vieressä. Trysilissä on myös toinen Radisson Blu -hotelli vuoren toisella puolella.

Hotellihuoneemme oli todella viihtyisä ja henkilökunta ystävällinen. Hotellista löytyi kahden ravintolan ja kolmen baarin lisäksi myös Spa ja kuntosali, joita kokeilimme matkan aikana. Kylpylästä löytyi neljä erilaista saunaa, uima-allas ja kolme poreallasta, joista kaksi olivat ulkona. Oli luksusta istua kuumassa porealtaassa ja katsella upeita lumisia maisemia!

Hotellipakettiimme kuului aamiais- ja illallisbuffetti. Molemmat buffetit olivat runsaita ja niissä tuli syötyä itsensä aivan ähkyksi. Ruoka illallisbuffeteissa oli tyypillistä skandinaavista ruokaa kaloineen ja lihoineen, mutta äyriäispöydän runsaus oli iloinen yllätys. Buffetissa oli päivittäin tarjolla herkullisia rapuja, katkarapuja ja oistereita.

Murtomaahiihto vaati kovat käsilihakset

Saavuttuamme hotellille kävimme vuokraamassa sukset murtomaahiihtoa varten. Suksivuokraamo oli kätevästi hotellin yhteydessä ja meidän oli mahdollista vuokrata suksipaketti, johon kuuluivat sekä murtomaasukset että laskettelusukset. Koska saavuimme vasta iltapäivällä ja lähdimme sunnuntaina jo ennen kolmea, saimme vuokrattua paketin kolmen päivän hintaan. Hinta oli yhteensä 103,50 euroa.

Trysilistä löytyy 100 kilometriä murtomaahiihtolatuja. Hiihtolatuja oli paljon mistä valita, mutta valitettavasti ne olivat usein aika huonosti merkittyjä. Eksyimme ensimmäisenä päivänä ja valitsimme vahingossa reitin, jossa oli kolme kilometriä pelkkää ylämäkeä! Tuntui, ettei ylämäki päättyisi koskaan. Sunnuntaina löysimme onneksi hieman tasaisemman reitin, mutta hyvä treeni sekin oli!

Gondolihissillä huipulle

Jyrkkien hiihtolatujen lisäksi Trysilistä löytyy 67 rinnettä ja 29 hissiä. Ostimme hissilipun kahdeksi päiväksi hintaan 93 euroa. Suuntasimme perjantaiaamuna heti aamupalan jälkeen kohti kuvankauniita rinteitä. Olen itse vasta aloittelija ja olin käynyt ainoastaan Lahdessa, Messilässä laskettelemassa kerran aikaisemmin. Poikakaverini sen sijaan on kokenut laskettelija ja hän opetti minulle laskettelutekniikkaa.

Trysilissä on onneksi paljon rinteitä eri tasoisille laskijoille ja pystyin hyvin harjoittelemaan pitkissä ja loivissa vihreissä mäissä. Myöhemmin iltapäivällä uskaltauduin menemään ensimmäistä kertaa gondolihissillä vähän korkeammallekin.

Rinteitä oli niin monta, että emme ehtineet laskemaan niitä kaikkia. Perjantaina laskettelimme kuusi tuntia ja lauantaina laskettelin kolmisen tuntia. Kokemattomana laskettelijana pohkeeni olivat todella kipeät jo kahden päivän jälkeen.

Ilmat olivat täydelliset matkamme aikana. Lämpötila oli vain muutaman asteen nollan alapuolella eikä ollut liian sumuista. Kuulimme, että muutama päivä aikaisemmin laskettelminen oli ollut haastavaa sakean sumun vuoksi.

Minulla oli juuri sopivasti vaatetta mukana. Firefly-laskettelutakkini ja Columbia-lasketteluhousujeni alla minulla oli Haltin aluskerros ja pitkähihainen väliasupaita. Sukset ja monot vuokrasin paikan päältä, mutta Dr. Zipe -kypärä ja Electric-laskettelulasit olivat omiani. Käy lukemassa Bonuswayn blogipostaus oikeanlaisista lasketteluvarusteista, jos olet hankkimassa lasketteluvaatteita ja -varusteita ensimmäistä kertaa.

Trysil on suosittu laskettelukeskus ja siellä oli turistien lisäksi myös paljon paikallisia laskettelijoita. Varsinkin lauantaina, kun aurinko paistoi, osassa rinteistä oli pitkät jonot. Perjantaina aamupäivällä ja sunnuntaina iltapäivällä laskettelukeskuksessa oli jo huomattavasti vähemmän ihmisiä.

Sitä ei voi kieltää, etteikö Norja olisi kallis maa ja etteikö After Ski -baarissa pienen oluen hinta ollut lähemmäs 9 euroa, mutta Trysil oli ehdottomasti kokemuksen arvoinen paikka. Voin suositella Trysiliä kaikille laskettelua harrastaville. Jos haluatte jakaa ajatuksianne tai teillä on jotain kysyttävää, lukisin niitä ja vastaisin niihin mielelläni! 🙂

Käy myös katsomassa laskettelureissuni inspiroima kokoelma, jonne olen listannut hyväksi toteamiani lasketteluvaatteita ja -varusteita sekä Trysilin majoitusvaihtoehtoja.